In het novembernummer van het vermaarde Internationale Kunsttijdschrift ‘The A.R.T-Time+’ publiceerden de kunstcritici F.Q. Sensure en Jane Brad Alder volgend artikel:
‘... Joris Van der Borght and Olivier Bras feel the need to rid the individual artist’s name of any and all myth- making. Until recently, each did so in his own particular way. Van der Borght founded 'W.O.K (which translates as W.I.Q.I: Workplace for Investigation of Quality Ideas) & J.Van der Borght' and later NGIP (never get Into Politics) and has been using a firm ‘anti’-attitude to challenge the current art scene ever since the early nineties. Meanwhile, Bras manifested himself within 'Artkeyology (Bras.o)', solitary searching for the rudiments of art. He delves into its true fundamental principles, looking for the keys to creation and taste …
.… During the late nineties, their ideas melded and emerged into a publicly secret brotherhood. Their initial solo campaigns soon made room for a highly striking cross-over that aims to pierce the illusions of the art scene and turn the prevalent rules and regulations of the establishment completely upside-down …
.... The newly born NCNP (Ni Cristi Ni Politici) chooses to walk the razor’s edge. It bluntly refuses to bend to the current laws of the art world. It is fully engaged in a liberation battle, hoping to free both artists and public of the … ‘Aura of Superiority‘ that has been forced upon them. In a most sobering and real manner, NCNP undermines the artificial Pyramid of the Art World ...
... “Art must confront, Art should be social. Art is the most powerful weapon of collective protest”, Bras en Van der Borght claim. And thus, in a clear reaction against traditional 'Jan-Hoetism...', they shamelessly shatter the taboo of the Belgian art scene, namely art that dares to be critical of society …
…. NCNP accomplishes its mission through powerful campaigns. A fine example is its 2001 enterprise. With the radical street-event ‘REFLUX’, NCNP throws the entire seaside city of Oostende into an uproar. The infamous operation sends a wave of anxiety through the tourist streets and incites the most unexpected reactions. Luck would have it that 9/11 follows shortly thereafter and raises sensitivities to extreme levels. NCNP now suddenly finds itself on the radar of National Security, and decides to keep a low profile…for a while. All plans are aborted …
… 2007- 2008: At long last, NCNP is back under the projectname 'IDEALI FATALISTI' (caso desesperado), the brotherhood has sharpened its wit, and is all fired up. Will their struggle against the Aesthetic Order drive them to endure the torments of Tantalus, or will it lead them to a Pyrrhic victory? Will this quest become a personal intifada, a haunting obsession? ...
… 'As always, their actions are bridled by self-humour, a most necessary instrument of survival. However, do not let that humour fool you, as more than ever, each and every move proves to be … deadly serious.
NCNP is back' …
Vrij vertaald geeft dit:
oris Van der Borght en Olivier Bras voelen de noodzaak aan om de naam van de individuele kunstenaar te bevrijden van alle mogelijke mythevorming. Tot voor kort deden zij dat op hun eigen typerende manier. Van der Borght richtte 'W.O.K (Werkplaats Onderzoek Kwaliteitsidee) & J.Van der Borght' en later NGIP (Never Get Into Politics) op en reageert al sinds begin jaren 90 via een vastberaden antihouding op het heersende kunstlandschap. Bras manifesteerde zich ondertussen binnen 'Artkeyology (Bras.o)' in een eenzame zoektocht naar de ware grondbeginselen van kunst. Hij delft naar de fundamenten ervan, op zoek naar de sleutels tot het 'kunst (s)maken'. Eind jaren negentig kruisten hun ideeën elkaar wat resulteerde in een publiek geheim broederschap. Algauw maakten hun eenmansacties plaats voor een treffende cross-over die de schone schijn van het kunstlandschap beoogt te doorprikken en de heersende regels en reglementen van het kunstbedrijf overhoop wil gooien ...
• Brussels 2002
Het nieuw geboren NCNP (Ni Cristi Ni Politici) kiest voor het scherp van de snee. Het weigert zich te onderwerpen aan de hedendaagse wetten van de kunstwereld. De strijd wordt aangebonden om kunstenaars en publiek te bevrijden van een opgedrongen ‘verheven aura’. NCNP ondergraaft volkomen de artificiële kunstpiramide vanuit de maatschappij op een ontnuchterend reële
wijze ...
…. “Kunst moet confronteren, kunst moet sociaal zijn. Kunst is het krachtigste wapen van collectief protest”, beweert het duo Bras en Van der Borght. Ze breken hiermee met een heersend taboe binnen de Belgische kunstscène: kunst mag niet maatschappijkritisch zijn... een duidelijke reactie tegen het aloude 'Jan-Hoetisme' ...
…. Concreet volbrengt NCNP haar missie via krachtige acties. Zo zetten zij ondermeer in 2001 de badstad Oostende in rep en roer met de ingrijpende street-event 'REFLUX!'. De ondertussen beruchte actie stuurt een golf van angst door de toeristische straten en ontketent hevige en onverwachte reacties. Daarmee belanden zij definitief in de rode boeken van Staatsveiligheid en wanneer 9/11 kort daarop de maatschappelijke gevoeligheden helemaal ten top drijft, besluit NCNP tijdelijk onder te duiken. Geplande acties worden noodgedwongen opgeschort …
… 2007- 2008: NCNP staat vandaag terug op scherp onder het noemer 'IDEALI FATALISTI' (caso desesperado). Wordt hun strijd tegen de esthetische orde een tantaluskwelling of een pyrrusoverwinning? Een persoonlijke intifada, een obsessie? ...
… 'Hun acties worden ook nu weer gebonden door zelfrelativerende humor, een noodzakelijk overlevingsinstrument. Maar laat u niet misleiden: elke handeling, elke beweging blijft echter meer dan ooit, bloedserieus. NCNP is terug' …